Verden

Hvorfor “Success Distilled” blev alt andet end en succes: Historien om Trump Vodka

Knap så meget flydende succes.

Rasmus Krarup Jensen
Af Rasmus Krarup Jensen 9. oktober 2025

I midten af 00’erne virkede det som om alt, Donald Trump rørte ved, blev til guld. Realityprogrammet The Apprentice kørte på fuld tryk, navnet “Trump” var synonymt med rigdom og selvtillid, og brandingimperiet voksede – fra hoteller og bøger til bøffer og vand på flaske. Derfor virkede det næsten oplagt, da Trump Vodka ramte markedet i 2006 under sloganet “Success Distilled.”

Problemet var bare, at succesen aldrig kom.

Flasken, festen og faldet

Trump Vodka blev lanceret med alt, hvad der kunne skrige “luksus.” Flaskerne lignede gyldne guldbarrer, og lanceringsfesterne var fyldt med kendisser, champagneglimt og paparazziblitz. Kardashian-familien dukkede op, Stormy Daniels var der også, og PR-maskinen kørte på højtryk.

Men bag det skinnende ydre gemte sig et produkt, der ikke kunne leve op til sin egen hype. Forbrugerne beskrev smagen som alt fra “mærkelig” til direkte “kemisk” – nogle sammenlignede endda oplevelsen med at drikke maling eller sprit. Ikke ligefrem “distilled success.”

Ironisk nok drak Trump ikke selv alkohol, blandt andet fordi hans bror, Fred Trump Jr., døde som følge af alkoholmisbrug. Det gjorde ideen om en Trump-vodka lidt… skæv.

Når flaskerne løber tør

Smagen var én ting – økonomien var en anden. Efter blot få år i produktion kæmpede Trump Vodka med massive finansielle problemer. Faktisk gik det så galt, at virksomheden til sidst ikke havde råd til at købe glas til flasker.

Når man ikke engang kan fylde sin vodka på flaske, begynder selv de mest loyale forhandlere at trække på skuldrene. Til sidst solgte Trump Vodka ifølge rapporter kun omkring to kasser om dagen – i en branche, hvor konkurrenter som Grey Goose og Belvedere nærmest flød ud over hylderne.

I 2011 var eventyret officielt slut.

Trump-produkternes gravplads

Trump Vodka blev langt fra det eneste fiasko-projekt med hans navn på. Trump Steaks – de famøse luksusbøffer – overlevede kun to måneder. Trump Tea blev lanceret i samarbejde med Talbott Teas, men forsvandt sporløst, da Jamba Juice købte virksomheden. Og Trump Ice – hans bud på kildevand – blev endda hånet af Sylvester Stallone, der udtalte, at han “ikke engang ville vaske sokker i det.”

Listen er lang: Trump Airlines, Trump University, Trump Magazine, Trump Shuttle… navnet solgte måske, men produkterne holdt sjældent i længden.

“Success Distilled”? Ikke helt

Trump Vodka blev et lærestykke i brandingens begrænsninger. Et kendt navn kan sælge billetter til en fest, men ikke nødvendigvis til flaskerne på butikshylden. Det viste sig, at du ikke bare kan hælde guld på etiketten og forvente, at folk drikker det.

I dag er Trump Vodka blevet et kuriosum – et glitrende symbol på overmod og brandingens bagside. Flaskerne dukker af og til op på auktioner som samlerobjekter, men produktet selv er for længst druknet i historien.

Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.