Mandekogebogen

Bagt græskar - til fritter, salat og snacks

Måden at få den bedste smag og konsistens.

Bagt græskar er den perfekte opskrift og teknik til at frembringe den bedste smag og konsistens på græskar og butternut squash.

Den ellers hårde grøntsag bliver ved bagning forvandlet til cremet, lækker, sød og velsmagende græskar, som kan bruges til rigtig mange formål. 

Du kan bage dit græskar på mange måder.

Du kan vælge at bage den, som den er - altså med skræl, top og bund og hele pivtøjet. Så skal den bare have en over nakken i 40-45 minutter, indtil den er helt mør og så kan du skrabe kødet ud.

Den bedste måde er dog enten at skære græskar i skiver eller halvere den, når den skal bages - eksempelvis min opskrift på bagt og fyldt græskar.

Derefter kan du lave bagt græskar i mange varianter - eksempelvis græskar-fritter til dressing og dip eller græskar-tern vendt i timian og andre krydderier.

Den sidstnævnte er perfekt til tortillas, sandwich, salat, poke-bowls og generelt tilbehør til mange retter - hvad enten vi snakker gryderetter, varme salater eller måske en hjemmelavet burger med grønt.

Bagt græskar er heller ikke ked af at mødes med et par skefulde friskrevet vesterhavsost eller måske en topping i form af letristede nødder eller pinjekerner.

Den mest kendte græskar til bagning og madlavning må være et hokkaido-græskar, men du kan bruge denne opskrift på de fleste spiselige græskar og Butternut, som i princippet er en form for squash. 

Følg guiden herunder for bagt græskar.

Tips til yderligere ingredienser til bagt græskar:

Bagt græskar med feta, hakket persille og pinjekerner

Bagt græskar med et par dryp olivenolie og spidskommen

Bagt græskar med revet ost og timian

ANNONCE
Udskriv opskriften

Bagt græskar - fritter, salat og snacks

sødmefuld og cremet!

2 portioner 25 minutter
Forberedelse: 5 minutter
Ventetid: 0 minutter
Tilberedning: 20 minutter
Ca. 150 kcal pr. portion

Ingredienser

  • 1 stk græskar (hokkaido, butternut eller andre spiselige græskar)
  • 2 spsk. olivenolie, til pensling
  • 1 håndfuld krydderier (eksempelvis timian, oregano, estragon, etc.)
  • 1 tsk fint salt
  • ½ tsk friskkværnet peber

Fremgangsmåde

  1. Forvam ovnen til 200 grader. Uanset om du skærer din græskar ud i fritter eller tern - så er det op til dig, om du vil lade skrællen blive på.
  2. Skyl græskarret og flæk den - fjern kernerne og skær den enten i fritter (små halvmåne-skiver) eller mindre tern - hvis du laver tern, vendes disse med olivenolie, salt og peber samt eventuelt friske eller tørrede krydderurter. Hvis du laver fritter, skal disse lægges på en bageplade og pensles på begge sider - herefter drysses med salt og peber og eventuelle krydderurter lægges sammen med.
  3. Bag dem i ovnen i ca. 20 minutter, eller indtil de bliver let mørke i kanten og føles helt bløde og cremede, når du stikker i dem med en gaffel. Rod eventuelt lidt rundt i dem eller vend dem halvvejs under tilberedningen.
  4. Herefter kan de bruges varme eller kolde til salat, sandwich, snacks eller fritter.
Del

Seneste nyt