Madnyheder

Fra bananmark til sneakers: Taiwan-iværksætter vil revolutionere tøjbranchen med plantefibre

Smart taktik!

Rasmus Krarup Jensen
Af Rasmus Krarup Jensen 30. september 2025

I det centrale Taiwan, hvor bananpalmer stadig skyder op i markerne, har entreprenøren Nelson Yang sat sig for at hive noget gammelt – og næsten glemt – frem i lyset og gøre det til noget spritnyt. Hans idé? At forvandle bananplantens midterstamme til bæredygtigt tekstil. Og måske en dag forsyne verdens største sneakerbrands med bananbaserede materialer.

Bananer, ikke chips

Selvom Taiwan i dag er kendt for at være verdens førende producent af avancerede halvledere, var landet i 1960’erne kendt som “bananriget”. Og det er dén stolthed, Nelson Yang forsøger at genoplive – men med et moderne twist. Hans firma, Farm to Material, har base i Changhua og bruger pseudostammen (den kraftige midterdel af bananplanten, som normalt bliver efterladt på marken) som råmateriale.

Processen er enkel på papiret, men kræver finesse i praksis: Pseudostammen bliver knust, tørret og forvandlet til fibre, der kan spindes til garn. Det færdige produkt kan enten bruges alene eller blandes med bomuld – og der arbejdes allerede med at gøre fibrene til vegansk læder.

Mad og materialer fra samme mark

Yang forklarer, at ideen blev født i 2008, da europæiske brands begyndte at efterspørge råmaterialer, der kunne produceres parallelt med fødevarer. Altså: ingen konkurrence om landbrugsjorden, men derimod et cirkulært system hvor restprodukter bliver til nye ressourcer. Smart, grønt og fremtidssikret.

Charlotte Chiang fra Taiwan Textile Federation mener, at potentialet er stort: Bananfibre klarer sig bedre end bomuld, både i forhold til vandforbrug, sugeevne og stabilitet i forsyningskæden. “Det her kan blive et nyt flagskib for Taiwan inden for bio-baseret tekstilproduktion,” siger hun.

Fra prototype til produkt?

Lige nu har Farm to Material dog ingen ordrer fra tøjindustrien, og projektet befinder sig stadig i opstartsfasen. Men interessen vokser – især i en tid, hvor bæredygtighed og storytelling fylder mere og mere i modeverdenen. Spørgsmålet er, hvem der først tør tage springet og lancere en kollektion med fibre fra en frugt, de fleste forbinder med supermarkedet snarere end skohylden.

Bananer som modefaktor? Det lyder måske skørt. Men det sagde man også om hamp, bambus og ananas en gang. Hvis Nelson Yang får sin vilje, kan næste generation af sneakers blive dyrket i bananlunde og spundet af noget, der ellers ville være blevet til kompost.

Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.