Mandekogebogen

Italiensk ciabatta

Klassisk, luftigt brød!

Den klassiske opskrift på hjemmebagt ciabattabrød er faktisk ganske nem, men det kræver bare lidt tålmodighed - men langtidshævet ciabatta er al ventetiden værd, for så får du verdens bedste krumme!

En af de helt store vindere ved dette brød er selvfølgelig at få store lufthuller i - og tricket er, at efter æltningen, så skal man gerne røre så lidt ved dejen som overhovedet muligt for at få de perfekte flutes.

Jeg har også kigget over skulderen på Claus Meyer og hans tilgang til det, hvorefter jeg har forsøgt mig med at lave min version - og herunder finder du min bedste opskrift til at få luftige, storhullede ciabattabrød til tapas, snacks eller bare en sideret til en solid gryderet. 

I denne opskrift bruger jeg Tipo 0-mel i stedet for klassisk Tipo 00 - forskellen i denne type melblanding er, at Tipo 0 ikke er helt lige så fint formalet, og derved har mere protein og glutenindhold, som skal være med til at fange alle de lækre luftbobler!

Du kan også sagtens bruge almindeligt hvedemel - det giver stadig muligheden for lufthuller og masser af sprødhed. 

Ved at bruge metoden med en fordej, hvor man har en dej på forhånd, som skal agere hævemiddel den efterfølgende dag. Det er utrolig simpelt og passer blot sig selv.

Se med herunder og få en god, solid opskrift på klassisk ciabatta.

TIP: du kan også bruge opskriften til boller - her skal du blot 'hakke' dejen ud i mindre stykker og så skal de blot ind i ovnen dagen efter, og så er de lækre, luftige ciabatta-morgenstykker!

TIP #2: Har du travlt? Så kan det også lykkes at lave luftige ciabattabrød på kun 3 timer! Fang opskriften på hurtige ciabattaboller lige her.

 
ANNONCE

Ciabattabrød

Luftigt og lækkert!

3 portioner 12 timer, 20 minutter
Forberedelse: 0 minutter
Ventetid: 12 timer
Tilberedning: 20 minutter
Ca. 2500 kcal pr. portion

Ingredienser

  • 1000 gram hvedemel, tipo 0
  • 8 dl vand
  • 3 tsk salt
  • 15 gram gær

Fremgangsmåde

  1. Fordej: Opløs gæret i 5 deciliter koldt vand i en stor skål. Opløs herefter 2 tsk. salt.
  2. Tilføj 500 gram hvedemel og rør godt rundt. Det skal ikke æltes, bare hænge sammen.
  3. Læg et fugtigt viskestykke over skålen og lad den stå på køkkenbordet natten over (minimum 7-8 timer, gerne 12+)
  4. Dette er nu fordejen, som skal agere hævemiddel til brødet.
  5. På dagen hvor der skal bages, blandes 3 deciliter koldt vand, 1 tsk. salt og 500 g mel i blandingen.
  6. Rør det på en røremaskine, da dejen er meget klistret og skal have mange tæsk.
  7. Dejen skal være meget elastisk - hvis du bruger en almindelig køkkenmaskine (eksempelvis Kitchenaid), så skal det nærmest være lige i det øjeblik, at den er ved at hoppe ned fra bordet! Det tager mellem 12-20 minutter at få den lind, elastisk og klar til brug.
  8. Nu skal du røre så lidt ved dejen som muligt. Del dejen på nuværende tidspunkt i 3 portioner - så undgår du at slå mere luft ud. Dejen skal nu hæve i ca. 2 timer ved stuetemperatur i oliesmurte skåle med film eller et fugtigt viskestykke over sig. Du kan også bare lade den hæve i en skål, men min erfaring siger, at jo mindre bearbejdning fra dette trin, jo flere huller!
  9. Efter to timer lægges dejene forsigtigt over på en bageplade med bagepapir - skub eventuelt forsigtigt siderne ind under dejen for at spænde lidt op. Men der skal hverken foldes eller æltes.
  10. Bag dem i en forvarmet ovn på 240 grader i 20 minutter.
Del

Seneste nyt