MrBeast tjener flere penge på chokolade end YouTube
Vild forretning.
YouTubes ukronede konge, MrBeast – eller Jimmy Donaldson, som han egentlig hedder – er ikke bare manden bag verdens mest sete vanvidsvideoer og absurde pengedyster. Han er også en seriøs forretningsmand. Og i 2025 er det ikke YouTube, men chokolade, der fylder mest i pengekassen. Jep, du læste rigtigt.
Læs også: Sådan laver du tomat-tatar
Fra klik til kakao
Det lyder måske vanvittigt, men tallene taler for sig selv: MrBeasts snackbrand Feastables hev i 2024 hele 251 millioner dollars i omsætning og 20 millioner i overskud. Til sammenligning kørte YouTube-maskinen, inklusive Amazon Prime-showet Beast Games, med et lignende indtægtsniveau – men med et underskud på hele 80 millioner dollars. Med andre ord: Chokolade smelter ikke bare i munden – det smelter også konkurrenterne, når det gælder profit.
Millioner i content – og tab
MrBeast er berømt for sine sindssygt dyre videoer. Ifølge Bloomberg koster én video typisk mellem tre og fire millioner dollars at producere. Når du giver millioner væk til fremmede på gaden eller bygger gigantiske spilshows med produktionsværdi på Hollywood-niveau, er det ikke just billigt. Og selvom views og brandværdi er skyhøj, er det svært at få økonomien til at hænge sammen på YouTube alene.
Derfor er hans firma, Beast Industries, begyndt at tænke mere som en FMCG-virksomhed (Fast Moving Consumer Goods) end en ren content-hub.
Feastables er kun starten
Det stopper ikke ved chokolade. Beast Industries har også investeret i snackbrandet Lunchly, som MrBeast deler med Logan Paul, og opkøbt softwarefirmaet Viewstats, der sælger analyseværktøjer til andre content creators. Samtidig er der planer om nye produktlinjer – drikkevarer, snacks og morgenmadsprodukter er på vej. Og så er der en mobil gaming-platform sat til at lande i 2026.
Hvis du tænker, at det lyder som noget Pepsi eller Kellogg’s kunne have fundet på, så er det netop pointen. MrBeast er ikke længere bare en YouTuber. Han er blevet til en brandmaskine med direkte adgang til millioner af fans og forbrugere.
Creator-økonomien rykker ud i virkeligheden
MrBeasts udvikling som forretningsmand passer perfekt ind i en bølge, hvor influencers og creators rykker fra skærmen og ud i supermarkedet. Alex Cooper fra Call Her Daddy har lanceret drikkebrandet Unwell, Emma Chamberlain har åbnet Chamberlain Coffee i Los Angeles, og Prime-drikken fra Logan Paul og KSI er nærmest blevet obligatorisk i både sportshaller og TikTok-videoer.
Det handler ikke længere bare om merch eller samarbejder. Det handler om at bygge brands, der kan leve deres eget liv – også hvis YouTube eller TikTok forsvinder i morgen.
Fra content til kapital
MrBeast beviser noget vigtigt: Du kan godt starte med at lave videoer, hvor du tæller til 100.000, og ende som CEO for en global forbrugerbrand-imperium. Og i hans tilfælde er det chokolade, der er det søde guld.
Så næste gang du snupper en plade Feastables med peanut butter, så ved du, at du støtter verdens mest succesrige YouTuber – og måske fremtidens Willy Wonka. Bare med flere views og lidt færre Oompa Loompaer.