Mandekogebogen

Pistaciepanik: Dubai chokolade beskyldes for at have startet en global nøddekrise

Når noget går viralt..

Det lyder som noget fra en satireavis, men vi er ude i det vaskeægte nøddevanvid: En viral chokoladebar fra Dubai bliver nu beskyldt for at være årsagen til en global mangel på pistacienødder. Jep – pistaciekrise anno 2025, direkte udløst af TikTok og søde sager.

Læs også: 11 ting du aldrig bør putte i opvaskemaskinen

Fra TikTok-fænomen til nøddemareridt

Det hele startede, da TikTok-brugeren Maria Vehera i 2023 smed en video op, hvor hun smagte på en chokoladebar med pistaciecreme fra det UAE-baserede brand Fix. Videoen gik viralt. Som i over 120 millioner visninger-viralt. Og hvad sker der, når internettet får smag for noget? Alle vil have det. Og det fik de – i en sådan grad, at baren inspirerede både Starbucks-drikke og milkshakes i fastfoodkæder.

Chokoladebaren, døbt Can’t Get Knafeh of It, er inspireret af den mellemøstlige dessert knafeh – en sød sag lavet med tynde, sprøde kataifi-dejstrimler, tahini, pistacie og smeltet ost. I bar-form får du en kombi af mælkechokolade, pistaciecreme, tahini og sprød dej, der rammer den perfekte balance mellem nøddecremet og sprødt sødt.

Men der er en bagside af medaljen – og det er altså ikke bare kalorierne.

Prisen på pistacie er eksploderet

Ifølge The Guardian er prisen på pistacienødder steget med næsten 35 % det seneste år. Hvor en pund pistaciekerner tidligere lå på omkring $7.65, er prisen nu kravlet op på $10.30. Det har sendt chokbølger gennem nøddeindustrien, særligt i USA og Iran – to af verdens største pistacieproducenter.

Ifølge nøddetraderen CG Hacking, der talte med Financial Times, er det især efterspørgslen på afskallede pistaciekerner, der har skabt ubalance. Det amerikanske marked har desuden haft en mindre høst i 2024, og størstedelen af de høstede nødder blev solgt som hele nødder i skal – altså ikke de luksuriøse, klar-til-brug kerner, som chokoladeproducenterne tørster efter.

Alle vil kopiere – og det gør de

Succesen med Can’t Get Knafeh of It har fået luksusbrands som Lindt og Läderach til at forsøge sig med egne versioner. Men selv de store navne kæmper nu med at få fat i nok pistaciekerner til at følge med efterspørgslen. Ironisk nok eksporterede Iran 40 % flere pistaciekerner til UAE mellem oktober 2024 og marts 2025 end året før – men det ser ikke ud til at være nok.

Pistacienød, TikTok og hype: En perfekt storm

At en enkelt chokoladebar kan rykke på et globalt marked, siger lidt om hvor kraftfuld hype og social media er blevet. Fra en TikTok-video til en nøddepriskrise og pressede chokoladeproducenter – det er en opskrift på moderne virkelighed, der er svær at toppe.

Så næste gang du står med en luksuriøs pistachio latte eller knaser dig igennem en cremet bar, kan du lige sende en tanke til alle de nøddeavlere, chokoladeproducenter og food trend-watchers, der forsøger at holde trit med TikToks sultne algoritme.

ANNONCE
Del

Seneste nyt

Annonce