Mandekogebogen

Prisbelønnet øl-iværksætter: Flere vælger alkoholfri nytårsskål

Hvad skåler du med?

Nytåret 2025 markerer en stigende tendens blandt danskere: Flere vælger alkoholfri alternativer til festen. Ifølge Kim Christensen, stifter af det prisbelønnede øl-brand Doing Zero, er det ikke et spørgsmål om at undvære, men om at vælge noget til.

Med mottoet "I’m no hero – I’m just Doing Zero" har Kim Christensen skabt et brand, der kombinerer velsmag med bevidst nydelse. Doing Zero har siden sin lancering i 2022 sat fokus på at gøre alkoholfri øl til et attraktivt valg – og salget er eksploderet.

En voksende trend

Trendforsker Julia Lahme beskrev i DR’s Aftenshowet, hvordan flere danskere søger en alkoholreduceret livsstil, og det er en udvikling, Kim Christensen mærker tydeligt:

“Det handler ikke om at prædike total afholdenhed, men om at skabe en balance, hvor vi kan nyde livet uden tømmermænd,” siger han.

Bryggeriforeningen understøtter tendensen. På 10 år er salget af alkoholfrie øl i Danmark firedoblet, og Doing Zero er blandt de brands, der leder an. Siden deres første øl ramte hylderne i 2022, er salget tidoblet, og brandet blev i 2024 kåret som en af årets tre danske madskatte af dagligvarekæden MENY.

Øl uden kompromis

Kim Christensen, med en baggrund i restaurationsbranchen, brugte tre år på at udvikle Doing Zero-øllen i samarbejde med førende brygmestre. Resultatet er en række øl, der er blevet rost af både anmeldere og forbrugere.

“Jeg arbejder for, at det skal være nemt og lækkert at vælge alkoholfrit,” forklarer han. “Vi skal ikke gå på kompromis med smagen, bare fordi vi vælger alkoholen fra. En god øl skal være læskende og ukompliceret – noget, man vælger til.”

En af Doing Zeros mest populære varianter, Hazy Lazy IPA, fik i 2023 seks ud af seks stjerner i podcasten Alkoholfrie Brødre med Ane Cortzen.

Filosofien bag Doing Zero

For Kim Christensen handler Doing Zero om mere end bare øl. Brandet bygger på en filosofi om afslapning og tilstedeværelse.

“Navnet Doing Zero handler om at give os selv pauser – især i højtider som jul og nytår. Det er en invitation til at nyde livet uden at skulle præstere eller drikke mere alkohol. Det handler om balance og bevidsthed,” siger han.

Lovprist af eksperter

Doing Zero har opnået stor anerkendelse, både i fødevarebranchen og blandt forbrugere. I 2023 vandt brandet prisen for bedste drikkevare ved Sol over Gudhjem, og øllene har fået stjerneregn fra både Børsen og Jyllands-Posten.

Med den stigende efterspørgsel på alkoholfrie alternativer forventer Kim Christensen, at 2025 bliver endnu et gennembrudsår for Doing Zero.

“Vi er en del af en bevægelse væk fra drukkulturen og hen imod en nydelseskultur. Det er ikke et offer at vælge alkoholfri øl – det er en mulighed for at smage, nyde og være til stede,” afslutter han.

ANNONCE
Del

Seneste nyt

Annonce